23 maj 2012

Den ofrivilliga hemmafrun

Tid. Jag vill ha tid, massa mera tid. Men jag har ju redan tid, och något säger mig att jag antagligen inte skulle få mer gjort om dygnet hade fler timmar.

Igår tänkte jag göra ett nytt blogginlägg, klockan 12 på natten. Då satte jag mig ner med datorn i knät och tog det lugnt. Men hade jag fotograferat? Nej. Jag hade fart runt, lagat mat, varit mamma åt en förkyld liten bebis och bakat (?).
Varför är det så svårt att avsätta lite tid för sina egna intressen? Varför känns det så "onödigt" och "oviktigt"?
Baka är ju så mycket viktigare, jag som inte ens tycker om att baka! Skärpning Emelie.

Så idag bestämde jag mig redan i morse att jag skulle fotografera, hur lite tid jag än skulle tycka mig ha, så skulle jag fotografera. Om så bara ett kort, några minuter,
Så när Petter gick för att lägga Valter passade jag på. Istället för att plocka ur diskmaskinen, vika tvätt eller förbereda kvällsmaten så tog jag med mig kameran och gick på macro-jakt!

Jag var alltså på jakt efter villiga insekter. Men trots att jag tycker mig se insekter hela tiden, vart jag än kollar, så ville dom tydligen inte visa sig nu.
Så det fick bli lite annat istället. Maskrosor och andra blommor.

En vissen maskros mot en vitmålad planka.

Nu ploppar det upp liljenkonvaljer överallt, visst är de underbart fina?

Försökte mig på att vara lite konstnärlig med ljus och grejer. Vet inte om det blev så himla intressant, men värt att nämna är kanske att bilden är helt oredigerad :)

Alla bilderna är fotade med mitt 60 mm 2,8 macro. Mittenbilden har jag redigerat litegrann, då använder jag mig nästan jämt av funkionsmacron (eller actions på engelska). En sån himla bra och smidig grej.
Om du tex har en favoritmetod när du redigerar för att få fram en viss ton eller stil i bilden, så kan du spara hela proceduren och bara trycka på play och så appliceras din "favoritmetod" på bilden på bara några sekunder!
Jag är så otroligt dålig på att förklara hur du gör i detalj, men googla på actions eller funktionsmacron så kommer det upp massor av förklaringar om hur du gör. Man kan även ladda hem färdiga actions som andra personer har gjort.

Nu ska jag fortätta redigera lite, för det blev faktiskt lite fler bilder idag. Men dom sparar jag till nästa inlägg.. :)

Ha det fint! /Emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar