24 maj 2012

Fint väder = fotoväder?

Så kan man lätt tänka. Solen skiner, himlen är klarblå och temperaturen ligger runt 20 grader. Då tar de flesta fram kameran, och det är klart att det är fint att ha bilder när det är bra väder. Men är man ute efter att få fina porträtt eller landskapsbilder blir det oftast inget bra alls.
Då är det bättre att vänta tills det börjar skymma lite smått (eller gå upp i gryningen, men vem orkar det?).

Nu när det har varit flera dagar med underbart väder har jag tänkt att jag skulle vilja ta lite bilder på Valter, när han äntligen kan sitta ute utan att behöva vara påbylsad med sju lager kläder. Men problemet är bara att, tidigt på morgonen liksom inte är vår grej. Då sover vi som bäst. Och på kvällen sover Valter, han brukar bli sömnig runt sju-tiden och sover oftast vid åtta.

Men! Igår, när Petter skulle natta Valter och jag var ute och fotade. Då ville herr Nilsson inte alls sova, så Petter tog med sig honom och kom ut på trädgården en sväng. Åh, perfekt för lite bilder, tänkte jag!

Jag hade macrot på, och det var motljus vilket kanske inte var optimalt. Men när det blir ögonblick som detta finns det liksom inte tid för att gå in och byta objektiv, så det fick gå, och handen fungerar ju ganska bra som motljusskydd.
Nä, slut på tjatet. Här kommer några av bilderna.







Visst är han helt underbart, alldeles galet söt min lilla pojk? :)

Ha det fint! /Emelie

1 kommentar: