26 april 2012

världens sämsta mamma?

Jag har ju liksom inte kommit så långt med de här tipsen som jag skulle börja med. Vet inte riktigt vad som har hänt med tiden, den har inte funnits bara. Eller det har den, bara att den inte har räckt ända fram.

Sitter uppe eftersom jag har sovit nästan hela dagen efter ett härligt utbrott av magsjuka. Mår fortfarande illa och kan inte sova, så varför inte sitta och photoshoppa lite?
Sitter och tänker på lite saker också, som vanligt (varför göra undantag den här natten?). Kanske är det för att jag fortfarande mår illa och är utmattad efter magskiten, men jag känner mig bara sur. På världen, på samhället, på allt.
Jag är sur över kraven som ställs på oss hela tiden. Frågan är egentligen vem som ställer kraven och vem som bestämmer vad som är rätt eller fel?

Just som förälder så känner jag dagligen av "kraven" om hur man ska vara och hur man ska göra. Det kan komma ifrån tv, tidningar, vänner, internet. Det är väl inte så att andra ställer några krav egentligen, utan det handlar väl om att man (eller jag) väljer att ställa kraven på sig själv och att ta åt sig allt man läser och ser.
Så egentligen är det ju mig själv jag ska vara sur på, eller? Men jag kan inte låta bli att blir sur på samhället ändå och undra hur man ska vara för att vara världens bästa mamma?

Är jag är bra mamma om jag vänder ut och in på mig själv för att försöka laga egen mat till min bebis?
Är jag en dålig mamma om jag köper burkmat till min bebis?
Är jag en bra mamma om jag följer bvc:s råd till punkt och pricka?
Är jag en dålig mamma om jag ifrågasätter vad bvc säger ibland?
Är jag en bra mamma om jag håller städat och fint här hemma varje dag men stressar halvt ihjäl mig?
Är jag en dålig mamma om det är hundhår i soffan och damm under min bebis säng?


Och visst är det så att jag är den enda som kan veta vad som är rätt för mig och min familj. Men man är inte alltid så jäkla stark, man behöver lite stöd från omvärlden också. Inte bara påvisningar om vad som "borde" göras och om vad som är rätt och fel.
Jag känner ibland att jag undrar var omtanken om varandra har tagit vägen? Allt handlar liksom om "att lyckas" och vara så duktig som möjligt. Speciellt när det gäller oss tjejer, vi kämpar så jävla hårt för att bevisa att vi visst är starka och att vi visst kan själva - att vi glömmer bort att vara snälla mot varandra.

Vi tjejer är bra och vi är starka. Men vi måste få vara svaga också, vi mammor måste få vara svaga och erkänna att vi inte klarar allt. För ingen klarar allt, hur jäkla bra du än är.

Valter gör reklam för snus, här kan man verkligen snacka om världens sämsta mamma..

Har gjort två namntavlor ikväll också, som ska skickas ända upp till Stockholm!

Nu ska jag sova litegrann ändå, om illamåendet går med på det.

Natti natt, och kom ihåg, DU ÄR BRA! /Emelie

7 kommentarer:

  1. Och DU är bra!!
    Det räcker att titta på din underbart lyckliga lilla kille för att förstå att du är en toppenmamma! :)

    SvaraRadera
  2. Men fina du! Om du bara visste hur glad jag blev av din kommentar! Gulliga du! Jag försöker verkligen att vara ärlig och inte måla upp nåt. Det är ett rent helvete att vara mamma ibland men samtidigt helt underbart. Varför dölja det negativa liksom? Ger ju en skev bild till dom som inte har barn.

    Jag känner igen mig i så mycket du skriver då jag också har dålig självkänsla.. men du är en jättebra mamma. Och framför allt den allra allra bästa mamman för Valter. INGEN skulle kunna göra det bättre än du för Valter. Skit i om man inte lagar maten själv eller vad de gäller. Huvudsaken Valter mår bra och han får kärlek (vilket jag vet att han får) så kommer man långt. Men jag vet hur svårt det är att inte jämföra sig med alla andra.

    Milton lekte också med snusdosan jämt. Vi har även en bild när han dricker slatten ur en öl i Spanien ;) Skit i alla andra, det är en rolig leksak. :D
    Och jag då, som ställer upp i en rumptävling för Bingo Rimér, vad är det för en mamma? :D

    Kom ihåg att DU är precis lika bra som alla andra och så värdefull.
    Kram till dig

    (Vilken stad bor du i förresten)

    SvaraRadera
  3. När jag läser typ mama och liknande tidningar kan jag också få lite prestationskrav. Vi har nästan inga fasta rutiner med Justus, varken mat eller sovrutiner, han badar förmodligen alldeles för sällan och vi sjunger inga godnattvisor eller kör med fasta nattningsprogram. Jag tycker att det hela tiden handlar om att prioritera. När Justus sover på kvällen prioriterar jag hellre att se på tv än att ta tag i städningen. När han sover på förmiddagen är det samma sak, då kör jag hellre ett yogapass och bloggar en stund än att städa. Jag tycker att det är viktigt att göra sånt som man tycker är roligt och mår bra av. Sen är det ju en fördel att han faktiskt tycker att det är roligt att sitta i sin stol och titta på när man diskar eller dammsuger, förena nytta med nöje :) Just när det gäller maten så tycker ju inte jag att det tar extra tid att göra mat till Justus, men självklart är man ingen dålig mamma om man ger burkmat. Nu blev det mycket text och rörigt här men min poäng är att jag tycker att du kan prioritera att fota och photoshoppa framför att ha det kliniskt rent hemma, att hålla fast vid sina intressen och se till att man själv mår bra gör än till en bra mamma tycker jag!

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket för era fina kommentarer! Blir lika glad varje gång (känner att jag borde ta o skrivare ett lite gladare inlägg snart, annars kanske folk börjar tro att jag är såhär negativ jämt;).

    Känner igen det du skriver Lovisa, känner också ångest ibland över det här med rutiner. Varken jag eller Petter har aldrig varit rutinmänniskor, så det är verkligen jättesvårt att börja med det. Det är ju nog med allt annat som förändras när man blir förälder liksom :)

    SvaraRadera
  5. Sv. Ja precis vi bor i Sundsvall. Eller Alnö utanför Sundsvall, men det är ändå Sundsvall. ;) Trist att vi inte bodde nära då!

    SvaraRadera
  6. Emelie Emelie Emelie :) Nu ska jag hytta lite med näven här ;) DU ÄR BRA, DU ÄR RENT AV PERFEKT! Alla små grubblerier som du ägnar dig åt, visar att du är en härlig mamma som ändå lämnar lite eftertanke åt vad du gör för valter och människor omkring dig. Passa på att njuta av Valter, och din "ledighet" och din "mammighet" nu, dammråttor kommer nya hela livet, men inte en liten Valter. Om du vill baka, så ska du göra det, om du känner för att laga barnmat en gång så gör det, men det behöver inte innebära att man JÄMT måste göra egna cupcakes, eller att man aldrig mer får köpa burkmat. Välj fritt av sysselsättningar. Jag upplever däremot TVÄRT om, vilka "coola" mammor jag har omkring mig i allafall. Här finns det mammor som vill bara barnlediga någon kväll då och då (DET FINNS JU OFTAST PAPPOR!!) Mammor som tar en cigg om dom är sugna, mammor som råkar köpa fel blöjstorlek, och mammor som inte minns när ungen fick mat sist. ALLT GER SIG, det behövs inga skrivna rutiner för man känner sitt barn utan och innan ändå. Oj vad jag svamlar, jag vill bara väl. Vill bara säga att du får gör PRECIS vad och hur du vill och du är toppen ändå :) Allright?? ;) PUSS

    SvaraRadera
  7. TACK JENNY! Om det nu var svammel så var det BRA svammel :) Kan liksom inte toppa din kommentar med något bra, så jag lämnar det såhär. VI ÄR BÄST liksom! Kram

    SvaraRadera