11 april 2011

Springtime

Idag har det varit vår, underbart skönt att få njuta av lite sol. Försökte bränna bort finnarna genom att sitta på baksidan i pressa lite men det funkade inte.

Trots det härliga vädret idag är jag så jäkla trött och förvirrad just nu, lämnade in en inlämningsuppgift för kursen "digital bildbehandling" förra veckan och kände mig såklart jättenöjd, för det är man ju när man äntligen fått tummen ur och gjort klart allt. Tycker att jag lyckades bra och att dokumenteringen blev helt okej också. Men nu fick jag tillbaka den och SJÄLVKLART ska den kompletteras.
Åh, varför? Jo, för vi skulle bland annat använda oss av kapitel 2 i boken Bild&Budskap och min handledare vill att jag ska använda något av det som står i boken i min bild. Annars tyckte hon att bilden var bra och att jag fått fram det budskap jag ville få fram, men nu ska jag lägga till något mer. Hm, svårt tycker jag, för det värsta jag vet är överredigerade bilder, och lägger jag på något mer kommer den ju bli det..
Sedan handlar det kapitlet i stort sett bara om beställaren och vad man ska tänka på med sina bilder beroende på vem ska jag ha dem, så jag förstår inte riktigt vad jag ska göra.

ÅH, vad jobbigt. Ett riktigt fint i-landsproblem tycker jag!

På tal om i-landsproblem så tittade jag på ett program på svt förut som handlade om en liten ö i Indonesien som fortfarande är helt "oförstörd" och har ett nästan helt intakt korallrev, vilket är väldigt ovanligt nu för tiden. Allt detta på grund av att människorna där lever tillsammans med eko-systemet, inte över eller under. De fångar fisk och äter den fisk de fångar. Fångar de en haj äter de hela hajen, de skär inte bara av fenorna och gör en liten soppa för att sedan slänga tillbaka den levande hajen i havet igen för att självdö (vilket pågår på många andra ställen i världen).
Man kan ju inte låta bli att bli lite förbannad, varför ska vi människor ha så mycket? Varför måste det fiskas upp tonvis med fisk varje dag som sedan slängs för att vi ska ha tillgång till den bästa fisken att äta varje dag?

Vi håller ju på o förstör hela planeten, och ingen bryr sig. Eller jo, många bryr sig, men vad händer? Inget, små, små stapplande steg för att förhindra att haven fiskas ur totalt men kommer det räcka?

Folk ska åka på sina all inclusive-resor, de ska ha det fina havet att bada i, med den fina vita stranden. Men tänker dom nånsin, "oj, det här fina havet och den här fina stranden kommer antagligen vara förstörd om några år om vi fortsätter såhär"?

Jag tänker så och jag hoppas att fler människor, speciellt de som har mycket pengar och verkligen kan påverska kan börja tänka lite på det.

Yes, that´s it for today. Behövde visst få ur mig litegrann.

Och så lite bilder, den här bilden använde jag mig av till inlämningsuppgiften (har haft den uppe tidigare här i bloggen men har redigerat den lite annorlunda den här gången).




Och sedan en liten bild från Indonesien för att påminna oss själva om hur härligt det är att få uppleva fin natur och vårkänslor.




Blev visst tre bilder :) Helt oredigerade, direkt från kameran. Sådär ser det alltså ut, på riktigt.

Ha en skön vår-dag i morgon! / Emelie

3 kommentarer:

  1. Tjosan! Jag blir alltid så himla arg så fort nån nämner det här med hajarna, att de skär av fenorna o slänger tillbaka dom, galen blir jag. O inte arbetar WWF för några hajar inte...nepp de ska rädda tigrar o isbjörnar o tjofadderittan men inte hajen :(
    Har du sett Sharkwater?, var det jag egentligen skulle fråga innan jag blev lite arg ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja visst blir man! Jag har sett Sharkwater, är besatt av allt som har med hajar att göra, haha. Man känner sig ju så jäkla frustrerad och dum när man kollar på sånna här dokumentärer, vad fasen ska man göra? :(

    SvaraRadera