21 mars 2011

Babyfotografering

I dag har jag redigerat bilderna jag tog på den senaste fotograferingen, som var på Linda, hennes dotter Mickaela samt hennes syster Sanna och hennes dotter Leja.

Känns kul att utbildningen börjar ge lite resultat och att redigeringen faktiskt går ganska fort. För ganska många verkar det konstigt att jag måste "redigera" alla bilder innan dom är klara. Den största anledningen till att jag måste redigera alla bilder är att jag fotar i ett format som heter RAW, det formatet till skillnad mot JPEG "klipper" inte bort en massa information från bilden när den lagras i kameran. Utan det blir en bild med mycket mer information = en mycket mer lättarbetad bíld. Sedan arbetar jag alltid med mina RAW-bilder i ett program som heter Camera Raw, ett jättebra ställe där man kan fixa till sina RAW-bilder innan man öppnar dom i Photoshop.

Hur som helst så är det ett måste att redigera RAW-bilder, eftersom dom inte har "snabbredigerats" i kameran som en JPEG-bild till exempel. Därför ser den ofta lite platt och tråkig ut innan man tex. har lagt på lite kontrast. MEN en redigerad RAW-bild blir nästan alltid bättre än en oredigerad JPEG-bild!

Så, därför måste jag vara tråkig och redigera alla bilder. Jag tror i och för sig inte att jag är den enda som fotar i RAW och fixar mina bilder innan jag publicerar eller framkallar. Men nu har ni ett svar, alla som undrar :)

Nu kanske det är dags att visa lite bilder också! För skojs skull idag när jag har pratat om detta med redigerade och oredigerade bilder tänkte jag visa upp en original-bild, så får ni se hur tråkigt det kan se ut utan redigering.


Linda Mickaela Sanna & Leja


Lina & Mickaela


Linda och Mickaela


Mickaela


Mickaela


Oredigerad bild på Mickaela
 


Redigerad bild i färg på Mickaela
 

Redigerad bild i gråskala på Mickaela
 

 
Mickaela

Leja







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar