24 januari 2011

Den som går vilse kan av misstag finna nya vägar.

Har varit ute en liten stund och testat min nya kamera idag. Har alltså bytt upp mig från en Nikon D70 till Nikons nya mellanmodell D7000. Den är en uppgradering av Nikons populära D90 som har ärvt en massa bra saker från storasyster D300s.

Läs mer om kameran här: http://www.kamerabild.se/nyheter/kameror/nikon-d7000-ersatter-d90-och-d300s-1.371191.html

Även om den grundläggande principen är densamma på D7000 som på min gamla D70 så är det MYCKET som skiljer de båda åt. När man är van vid en gammal och sliten kamera som titt som tätt fokuserar fel och ger halvdana bilder är det verkligen en fröjd att fota med denna.

Hur som helst har vädret varit riktigt kasst ända sedan jag köpte kameran och jag ville verkligen testa den på lite bra ljusförhållanden också. Satt inne och funderade på något roligt att fota då solen faktiskt började titta fram litegrann. Men gud, vad ska man fota? Känns ju som om jag bor i Sveriges tråkigaste stad som inte har något att erbjuda, men se vad man kan hitta bara man går utanför dörren..

(Klicka på bilderna så blir de större)



Har alltid tyckt om det här huset som ligger mittemot huset jag bor i, och visst är det vackert. Gillade bilden i färg, men tyckte den kom fram ännu bättre i svartvitt så det fick det bli. Nikon D700/sigma 10-20 mm
 


Min hund Nikita brukar få agera modell och idag kände hon sig riktigt snygg, sittandes på våran uteplats. Visst är hon en bra modell? Nikon D7000/Sigma 10-20 mm
 


Den här bilden behöll jag i färg då jag gillade ljuset. Ställde in vitbalansen på molnigt, och trots ett ISO-värde på 800 är bilden skarp, något min gamla kamera aldrig hade klarat. Nikon D7000/Sigma 10-20 mm
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar