7 november 2012

Studiobus







Hm, tänkte jag. Ska jag lägga ut lite mer höstbilder, eller de nya bilderna vi tog i studion igår? Kunde förstås inte hålla mig och var "tvungen" att lägga ut studiobilderna bara för att det är så kul.

Men ack så svårt! När man (som jag) fotar utomhus med befintligt ljus är det bara att kolla lite åt vänster, lite åt höger, vart kommer ljuset ifrån? Rikta en reflexskärm mot modellens ansikte och så ser du direkt hur resultatet blir. Det behöver inte heller vara "perfekt" och lite motljus kan bli jättefint också.
I en studio däremot ser du inte hur ljuset blir förren efter du har tagit bilden. Och trots att vitbalansen kanske ser helt okej ut i den lilla displayen på kameran, så kan det se ut som "skit" när bilderna kommer in på datorn.

Jag är inte mycket för att ändra vitbalans och sådant i photoshop, jag tycker det blir bättre om ljuset är bra från början (annars ser bilden så lätt överredigerad ut). Så då gäller det att man har koll på alla inställningar..

Igår var mina brorsbarn hemma hos mamma när jag var i studion (min studio ligger alltså i mina föräldrars källare), så jag passade på att låna dom litegrann att öva på :) Det var så himla kul och det ska bli ännu roligare att ta dit mina första "riktiga kunder".
Tanken är alltså att jag ska erbjuda lite studiofotograferingar nu innan jul, till ett reducerat pris då jag är långt ifrån säker på att fotografera i studion ännu.

Och förresten, TACK för alla fina kommentarer jag fick på mitt första inlägg. Blir så glad att ni tyckte om bilderna, jag själv kände mig väldigt nöjd med dom, likaså Eskils föräldrar (som har julklapparna klara redan:).

Nä, dags att sova. Hoppas ni får en god natts sömn och en härlig morgondag! /Emelie

2 kommentarer:

  1. Himla fina kort! Du är så duktig Emelie! Vi ser fram emot att ta lika fina kort på våran lilla Alice:)

    SvaraRadera
  2. Superfina kort! Nu ska jag maila dig:-)

    SvaraRadera