5 november 2012

Newborn photography.

För ett par veckor sedan fick jag chansen att fota en nästan alldeles alldeles ny liten bebis. Bebisen heter Eskil och var bara 10 dagar gammal när vi tog bilderna.
En alldeles underbar liten kille såklart.

Jag har ingen erfarenhet av så kallade "newborn-fotograferingar" sedan innan (förutom min egna bebis, Valter, som debuterade som modell bara någon dag gammal), så det var lite pirrigt innan.
Men det gick bra, det var väldigt roligt och annorlunda mot "vanliga" barnfotogaferingar, där det handlar om att vara snabb och hänga med i svängarna. Nu handlade allt om att vara lugn, lugn, lugn. Värmefläkt på, lugn musik på.. sov lilla bebis.. Men Eskil var inte jättesugen på att sova så det blev mest vakenbilder.

Ni som inte har så bra koll på vad "newborn-photography" är för något så är det en fotostil som ursprungligen kommer från USA. Man fotar alltså bebisen när den är helt nyfödd, max 14 dagar och helst under 10 dagar. Bebisen ska helst sova på bilden, och oftast lägger man dom i olika "fosterställningar" gärna i en korg eller annan rekvisita som visar hur liten bebisen är. Det är också populärt att linda in bebisen i sk. "cheesecloth", det vita tyget som ostar ligger i.

Jag har tidigare länkat till Carrie Sandoval, som är en av de fotografer som började med den fotostilen i USA. Hon tar helt otroliga bilder och jag tycker absolut ni ska kolla in hennes sida: http://www.capturedbycarrie.com/



Carrie Sandoval in action (bilden är tagen av hennes kompanjon Brittany Woodall).
 Men nu åter till Eskil. Här kommer några bilder från min första newborn-fotografering!










Hoppas ni tycker om dom! Ha det fint i höstrusket /Emelie

3 kommentarer:

  1. Åh vilka underbara bilder! Och vilket underbart litet knyte :)

    SvaraRadera
  2. Oj vad fina bilder! Jag gillar särskilt detaljbilderna på fötter och fingrar mot den svarta bakgrunden. Jättefina!

    SvaraRadera
  3. tycker verkligen du är jätteduktig emelie!

    SvaraRadera