22 november 2012

Framtidstankar.

Hej! Nu var det kanske dags för ett litet inlägg igen :) Livet rullar på i en hiskelig takt och jag blir nästan lite åksjuk. Det börjar verkligen bli dags att bestämma sig nu, eller bestämma MIG för vad jag ska hitta på. Jag är fortfarande mammaledig, är snart klar med några fristående kurser på universitetet och jobbar som fotograf på "fritiden". Jag driver alltså mitt "företag" som en hobbyverksamhet, vilket betyder att jag inte får tjäna några pengar på det jag gör. Alla pengar jag drar in måste gå till ny utrustning.
Frågan är nu, ska jag försöka mig på att jobba med det här på heltid efter mammaledigheten?

Jag studerade ju när jag blev gravid och har alltså inget jobb att gå tillbaka till. Arbetsmarknaden här i lilla Tranås är inte på topp och chanserna till att hitta ett jobb är inte speciellt stora. Så jag kanske borde chansa? Det är väl inte värre än att jag får lägga ner om det inte går?

Men åh. Jag blir så feg. Tänker att allt är så krångligt, och så tänker jag att jag kommer vara så fattig. Och tänk om Petter blir av med jobbet? Vad gör vi DÅ liksom?
Men så länge vi lever som vi gör idag, utan några lån och stora räkningar så borde det ju gå att reda ut..
Sedan finns då såklart längtan efter ett eget hus, kanske ett till barn (?) och då behöver jag dra in lite mer pengar.

Kan inte någon bara skriva ner allt åt mig? SÅHÄR GÖR DU. Typ. Det skulle vara skönt.

Men så länge fortsätter jag att hobbyverksamheta lite och blixtarna i studion har använts flitigt. Jag har tyvärr inga studiobilder att dela med mig av än då i stort sett alla jag har fotat ska ge bort sina bilder i julklapp.
Men jag har fortfarande inte visat alla bilder från höstfotograferingarna, så jag tänkte dela med mig att några sådana.













Det var alltså lilla Neo som var här med sin bröder och sin mamma och blev fotograferad i höstas.

Nu ska jag gå och lägga mig, fundera lite till på framtiden och (kanske) sova! /Emelie

2 kommentarer:

  1. Satsa på fotandet! Jag är inte så insatt men det är väl inte så krångligt att starta en enskild firma? Som du skrev, det är ju bara att lägga ner om det inte funkar. Du kanske kan ta ett extrajobb också på deltid eller skriva upp dig på en vikarielista på t ex Tranås förskolor? Klart du ska satsa på fotograferingen i alla fall, du har ju utrustningen och framför allt talangen!

    SvaraRadera
  2. Jättefina bilder, jag gillar speciellt den när mamman håller upp lillkillen i luften! Jag tycker ABSOLUT att du ska satsa på fotograferandet! Det finns ju inte så många fotografer i stan (Vad jag vet iaf):) Jag startade en enskild firma i år och det var inte krångligt. Skatteverket håller dessutom i bra kurser för nyföretagare om bland annat moms och skatt som kan vara bra att ha koll på :) Jag tror också de har någon träff för de som funderar på att starta företag som kan vara bra att gå på för att få lite information innan man sätter igång! Om passionen och modet finns så är allt möjligt! Lycka till!

    SvaraRadera