15 februari 2012

Vaccine Nation?

Blir nästan full i skratt när jag sitter och bläddrar igenom aftonbladet.se och ser en artikel om Pandemrix-vaccinet och vilka skador det medförde (alltså vaccinet mot svininfluensa). http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14373932.ab
Nu har det ju då framkommit att det här vaccinet skadade många fler än det "räddade" och folk är såklart upprörda över detta. Det jag inte förstår är hur man som förälder kan ha fortsatt förtroende för GlaxoSmithKline (läkemedelsföretaget som sålde vaccinet till svenska staten, således samma företag som säljer övriga vacciner till staten) och gladeligen fortsätta att vaccinera sina barn?

Eftersom vi har valt att inte vaccinera tills vidare har jag forskat runt en hel del och ramlade en gång över en diskussion där en vaccinförespråkare skrev "hur kan ni vaccinmotståndare lägga era barns liv i händerna på skojare?" Han/hon refererade då till att de flesta som upplyser om riskerna med vaccin skulle vara "Scientologer och oseriösa skojare".
Då kan man ju undra hur föräldrar om väljer att vaccinera tänker, vill ni verkligen lägga era barns liv i händerna på GlaxoSmithKline?
Samma GlaxoSmithKline som sålde Pandemrixvaccinet till Sverige och avskrev sig allt ansvar för biverkningar, samma GlaxoSmithKline som nyligen dömdes i Argentinsk Domstol för att ha utfört olagliga vaccinexperiment. Ett experiment där läkemdelsbolaget utnyttjade fattiga familjer, förfalskade föräldrars underskrift  och som slutade med att 14 spädbarn dog.
Artikeln kan du läsa här: http://vaccin.me/2012/01/13/glaxosmithkline-domdes-till-boter-pa-grund-av-olagliga-vaccinexperiment-14-spadbarn-dodades/

Hur kan det vara möjligt att de undkommer med böter och får fortsätta vaccinera barn världen över? Och hur har svenska medier undgått att rapportera om detta? 14 rapporterade dödsfall, då kan vi anta att dödstalet antagligen var dubbelt så många. Men 14 spädbarn, det är 14 spädbarn för mycket!

När man börjar fundera hurvida man ska vaccinera sitt barn eller inte så har man många timmars arbete framför sig. Det är tyvärr inte lika smidigt att avstå från vaccinering som att vaccinera. De flesta som vaccinerar reflekterar inte ens över det, utan gör det bara. "alla andra gör ju det". Och svenska barn är ju friska (om man tycker att otaliga feberutbrott, öroninflammationer, autism, adhd, diabetes mm. mm. är "friskt").
Ska man avstå vaccinering däremot då får man jobba hårt för att hitta vettig information, man blir ständigt ifrågasatt av folk, släkt, läkare, bvc och man får hela tiden försvara sitt val. Då gäller det att vara påläst och hitta information med säkra källor.
Det har tagit lite tid och vi har vacklat fram och tillbaka, men nu har vi samlat ihop så mycket fakta att en vaccinering är helt uteslutet så länge Valter bor under vårt tak.


Skulle kunna göra en lista över vad vi baserar vårt beslut på och rabbla upp en massa fakta och artiklar, men det skulle ta mig hela natten. Kan däremot dela med mig av en bra sida för dig som möjligen är lite nyfiken på det där med just vacciner och dess biverkningar. www.vaccin.me

ex på intressanta artiklar:
http://vaccin.me/2012/01/26/barn-vaccinerade-mot-kikhosta-fick-kikhosta-sjukvardens-respons-ojda-krya-pa-er/

http://vaccin.me/2011/12/26/immunisering-sker-varken-genom-en-tva-eller-fler-doser-masslingsvaccin/
http://vaccin.me/2012/01/21/vart-att-veta-om-gardasil-och-livmoderhalscancer/

http://newsvoice.se/2011/11/03/glaxosmithkline-far-bota-3-miljarder-usd-efter-brottsmal-botern-ar-varldsrekord/
http://newsvoice.se/2011/07/25/graferna-som-visar-att-massling-forsvunnit-till-90-innan-masslingsvaccinet-existerade/

Ja, det finns ju hur mycket som helst. Men det här var några läsvärda artiklar i alla fall. Och kom ihåg en sak, det är VI föräldrar som bär ansvaret om våra barn blir sjuka av vaccinet, INTE bvc-sköterskan, läkaren eller läkemedelsföretaget.



7 kommentarer:

  1. Hej Emelie!

    Finns det några vetenskapliga artiklar du kan länka till som stödjer dina påståenden? Det här angår ju egentligen inte mig, alla fattar sina egna beslut, men när man skriver ett blogginlägg med så starka argument och påståenden så tycker jag att lite ”säkra källor”, som du själv skriver, kan vara på sin plats. Det är trots allt många som kan läsa och bli påverkade.

    Jag har själv letat efter seriösa vetenskapliga källor som talar mot att vaccinera utan att hitta något, vaccin.me samt newsvoice.se är för mig inte direkt pålitliga källor. Därför skulle det vara intressant om du kunde länka till de artiklar som påstår att adhd, diabetes, autism m.m. skulle bero på svenska vaccinprogrammet, vilket är ett tämligen kontroversiellt påstående.

    Och vad vill du ha sagt med den artikeln du länkar till angående mässlingen. Enligt den så hade 90% av mässlingen försvunnit redan innan vi började vaccinera. Menar du då att vi har vaccinerat i snart 50 år helt i onödan men samtidigt så har mässling i princip försvunnit. Och isf, hur då?

    Att svininfluensavaccinet inte var det bästa är en helt annan fråga och har inget med ordinarie vaccin att göra. Det framställdes under helt andra premisser.

    Mvh Aron

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska skriva ett längre svar när jag har tid men jag börjar med att fråga dig vilka källor du anser är pålitliga? Hur vet vi vilka vi kan och borde lita på?

      Radera
  2. Tack för din kommentar! Inlägget jag skrev var inte menat som en uppmaning, eller debattartikel för att få folk att tänka som mig. Det är högst frivilligt att läsa min blogg, och det är upp till var och en om man tycker om det jag skriver, eller inte gör det.

    Jag har aldrig skrivit att jag tycker illa om de föräldrar som väljer att vaccinera (eller väljer, de allra flesta funderar inte ens över det) och jag har heller aldrig skrivit att folk borde tycka som jag. Därför anser jag inte att jag har någon skyldighet att länka till källor överhuvudtaget egentligen. Bloggen är ett andningshål, som jag ibland använder för att få ur mig saker jag tänker på. Den är alltså till för mig själv (och de som vill läsa är mycket välkomna att göra det). Det är ingen tidningsartikel som publiceras i stora medier, utan en helt vanlig dagbok där jag oftast bara lägger ut bilder men ibland också delar lite tankar.

    Sedan, vilka källor som är pålitliga källor. Det anser jag är upp till var och en. Tycker du att en källa är pålitlig, kanske jag tycker en annan källa är pålitlig. Jag litar inte blint på källor bara för att det skulle komma från exempelvis WHO. Läkemedelsindustrin är en mäktig bransch och det är stora summor pengar inblandade, vi som privatpersoner har inte en blekaste aning om vad de håller på med "bakom ridåerna".

    De artiklar jag har läst kommer från olika källor, det kan vara från medicinska tidsskrifter, vetenskapliga studier, läkare, privatpersoner, nyhetsmagasin.
    Urklipp från en artikel skriven av Ann-Charlotte Stewart, doktor i medicinsk genetik:

    Jag är själv en avhoppad forskare med tio års erfarenhet från cancerindustrin. Jag var inkopplad i de initiala stegen kring att ta fram vaccinet Gardasil när jag gjorde min postdoc på The Cancer center, University of New Mexico i Albuquerque. Min handledare från den tiden är en av dem som tagit fram vaccinet. Det var när jag lärde känna henne och de ansvariga från WHO/IARC som jag bestämde mig för att hoppa av hela cirkusen. Ett enda stort krig om berömmelse, makt och pengar som bara var plågsamt att vara med om.

    Vacciner, bredvid mainstream media, är ett av de mest kraftfulla sätt (i min mening) som ”the powers that were” använder för att kontrollera, försvaga, fördumma och till och med döda människor. Alla har rätt att veta.

    Sedan kan man ju läsa innehållsförteckningen för vaccinerna och ställa sig själv en del frågor:

    Använd inte Infanrix-Polio+Hib:

    om ditt barn är allergiskt (överkänsligt) mot de aktiva substanserna eller mot något av övriga innehållsämnen i Infanrix-Polio+Hib.

    om ditt barn tidigare har fått en allergisk reaktion mot något annat vaccin mot difteri, stelkramp, kikhosta, polio eller Haemophilus influenzae typ b.

    om ditt barn har haft neurologiska besvär inom 7 dagar efter tidigare vaccination med vaccin mot pertussis (kikhosta).

    -Hur vet jag om min 3-månadersbebis som tidigare bara ätit bröstmjölk inte är allergiskt mot något av dessa ämnen? Ska man bara chansa?

    Biverkningar. Mycket vanliga (förekommer hos fler än 1 av 10 personer som vaccinerats)


    aptitlöshet

    irritabilitet/retlighet, ihållande gråt, rastlöshet

    sömnighet

    smärta, rodnad och svullnad vid injektionsstället

    feber (≥38,0 °C)

    Ihållande gråt, även kallat "hjärnskrik" ska enligt vissa läkare bero på att hjärnan sväller, man kan även se fontanellen bukta ut i vissa fall. Hur nyttigt kan det vara?

    Det står även i bipacksedeln att biverkningar ska rapporteras, men ändå finns det föräldrar som blivit nekade att rapportera biverkningar för att det har ansetts vara "för vanliga biverkningar".

    SvaraRadera
  3. Ett urklipp från en artikel som publicerades i Österbottens tidning efter flera utbrott av kikhosta hos vaccinerade och ovaccinerade barn:

    Chefsläkare Pia-Maria Sjöström samt specialforskare Hanna Nohynek ser ingen annan förklaring till ökningen av kikhosta än den något ökade frekvensen av ovaccinerade barn. Det gör däremot forskare vid Åbo universitet. I avhandlingar publicerade 2008 (Elomaa) och 2011 (Kallonen) påvisas att kikhostebakterien har förändrats sedan vaccinering blev allmän, och att denna mutation förorsakats av vaccinet. Detta har inte skett bara i Finland utan i alla länder där man under en längre tid vaccinerat mot kikhosta och undersökt bakteriestammen. Båda forskarna konstaterar följdaktligen att kikhostan sedan slutet av 90-talet ökat i många länder, inklusive Finland, trots en hög vaccinationstäckning. Orsaken till detta är inte bara bakteriens mutering, utan även det faktum att den vaccinförmedlade immuniteten endast varar några år. Därför har det blivit vanligt att ungdomar och vuxna drabbas av denna naturliga barnsjukdom.

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Det är upp till var och en att avgöra vad man vill lita på och inte. Jag struntar fullständigt i om ni eller andra vaccinerar, det är upp till er. Om vi inte vaccinerar är det upp till oss. Jag försöker inte pracka på folk mina åsikter, men rätt att uttrycka sig, det har vi alla.

    Jag har flera vänner som har vaccinerat sina barn och jag försöker inte få dom att ändra inställning eller att ta ett annat beslut. Därför behöver jag inte heller visa källor som "dom anser är seriösa", det räcker med att jag visar källor som jag själv tycker är seriösa för det är oss och vårt beslut det handlar om.

    Och anledningen till att jag skriver om Pandemrix är den enkla att det är samma läkemedelsbolag som tog fram det vaccinet som tar fram de andra, samma bolag som blivit dömt i flera domstolar för vaccinexperiment. Då har jag svårt att lita på det företaget.
    De som valde att inte vaccinera sig mot svininfluensa fick ju utstå en hel del påtryckningar och elakheter då det var aktuellt, och det visade sig att dom hade rätt. Jag tror säkert att flera av de föräldrar som står där nu med barn som drabbats av narkolepsi önskar att de varit mer pålästa innan och fått mer information om vaccinet innan de valde att ta det. Men det enda de läste var skrämselpropaganda från tex WHO där man i stort sett var tvungen att vaccinera.

    Vi skulle kunna debattera om det här i en hel evighet om det vore så. Men jag vill helst slippa det. Vi (jag, petter och våra familjer) har i månader läst på om detta, vi har även pratat med både bvc och läkare, och till slut (efter mycket vacklande) kommit fram till ett beslut. Det är vårt beslut och vårt barn och vi måste lita på oss själva i det beslutet.
    Det är sådan otrolig cirkus man ger sig in i, och vi skulle kunnat tagit den enkla utvägen och viftat bort all information som oseriös. Men vi valde att ta den svåra vägen, och här står vi nu. Vi kanske ändrar oss framöver när vi har fått tag i information som bevisar motsatsen, men än så länge har vi inte hittat någon sådan.

    SvaraRadera
  4. Du tog visst det här väldigt personligt. Det var aldrig meningen att göra dig upprörd eller förbannad. Men du kan inte skriva ett sådant här inlägg och sen bli irriterad när någon ifrågasätter dig. Om du inte kan ta debatten så är en blogg inte rätt forum. Det var du som valde att skriva ett långt inlägg med väldigt bestämda åsikter och länkar till diverse artiklar, då får man räkna med lite respons.

    Självklart är det ert beslut och jag hade inte som avsikt att påverka er. Som jag skrev så var anledningen till min kommentar att det här är ingen "dagbok", utan en blogg där många människor kan bli påverkade.

    Ni verkar ju vara bestämda, så denna debatten leder ingenvart. Hoppas bara att ni har koll på t.ex. stelkramp, vad det är för sjukdom och hur man smittas, och att ni lämnar Valter hemma när ni lämnar Sveriges gränser.

    Aron

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig fullständigt att en blogg är fel ställe att skriva på om man inte är beredd att ta emot kommentarer. Det jag inte förstår är vart du ser irritation i mitt svar? Eller att jag skulle vara förbannad och arg?
    Den sista meningen du skrev tycker jag känns otroligt onödig, vart vill du komma med den?

    SvaraRadera
  6. Ok, jag kanske missupfattade dig. Jag tog nog åt mig av din facebookstatus vilket gjorde att jag misstolkade din kommentar.
    Och jag håller med dig om min sista kommentar var onödig. Ni är säkert väl medvetna om riskerna med att inte vaccinera.

    Det var som sagt aldrig meningen att kritisera ert beslut och jag ber om ursäkt om jag har trampat er på tårna.

    Aron

    SvaraRadera