29 januari 2011

friday i´m in love

Fredagsmys, fredag hela veckan. FREDAG.  Det är väl verkligen dagen med stort D? Verkar de flesta tycka, precis som jag själv. Men visst undrar jag ibland om det är ett medias påhitt för att vi svensson´s ska spendera lite extra pengar på något gott sådär till fredagskvällen. Eller om det helt enkelt är så att vi gillar Fredagar så mycket för att det är (oftast, beroende på arbetsschemat) den kväll då vi verkligen kan slappna av, äta, umgås med familjen, sitta i våra fula mysbyxor och fisa i soffan. Lördagen, den är lite jobbigare. Då finns ju möjligheten att gå ut och träffa folk, festa, ha kul. Då får vi plötsligt dåligt samvete för att soffan lockar lite mer. Hm, vilket dilemma. Det är verkligen JOBBIGT att brottas med dessa hemska beslut såhär till helgen. GUD, kan det inte vara fredag hela veckan?

Nej, slut på ironin. Herregud, det är ju underbart med helg. Eller, egentligen så borde alla dagar vara just underbara när vi bor i ett sånt fint land. Men den komplicerade människohjärnan vill ju oftast inte samarbeta och göra som den borde. Tänka så som vi borde tänka.

Nej, slut på tjat. Det var ju en bild jag skulle lägga upp. Då jag har tillbringat de senaste dagarna till att renovera ett nytt köksbord har jag inte haft så mycket tid för fotografering. Och. Bara för att känna mig lite duktig, måste jag berätta att det inhandlades på Erikshjälpen i Jönköping - vilket betyder att mina 250 kronor faktiskt gick till något bra samtidigt som jag fick ett fint bord. Duktigheten finner inga gränser.

Här kommer en bild jag tog under själva "renoveringen":

som vanligt, klicka för större bild.

Renoveringsverktygen bestod av en burk färg och en pensel. Jag är medveten om att det finns en risk för att jag hamnar i ett visst "fack" med bara vita möbler, men jag är villig att ta den risken. Jag tycker faktiskt om vitt, och visst är det trevligt med en viss charm i möblerna (charmen kommer förstås ur att jag har målat det helt själv)? Sedan tror jag att det flesta människor tycker om att följa vissa trender, bara att man helst inte vill erkänna det. För alla vill ju vara kreativa och komma på något helt unikt. Eller är det bara jag?


Här kommer en bild på det färdiga resultatet och en liten inblick av fredagsmyset på Nygatan 32 B:



Den totala kostnaden för bord och fyra stolar blev alltså 250 + 150 = 400 kronor. Känns ganska fint. Åtminstone tills den dagen kommer då jag spyr på vitt och lämnar tillbaka det till Erikshjälpen. Men i sin tur kanske de kan sälja det dyrare då och på så sätt har jag ju skänkt ännu mer pengar! Nä, det går verkligen inte att få detta köp till ett dåligt köp. Hur jag än försöker. Jag är nöjd.

Sov gott /Emelie

2 kommentarer: