20 augusti 2012

Mio & Noel












Dom här två söta killarna, som även är bröder, Mio och Noel, var här hos mig och blev fotograferade förra veckan.
 Mio, den yngre av bröderna, var lite mer sugen på att vara med på bild än Noel så det blev en liten bildbomb på just Mio. Men så är det med barn, speciellt när de kommer i den åldern då de går, då får man vara snabb med kameran om man ska lyckas att få med dom på bild överhuvudtaget :)

Och nu till ett helt annat ämne. MAT. Jag har aldrig tyckt om att laga mat speciellt mycket, och det är väl så, alla är bra på olika saker och det man är mindre bra på - ja det är lite tråkigare än det man faktiskt är bra på.
Jag vill laga enkel mat, men samtidigt försöka undvika halvfabrikat. Det får gärna vara vegetariskt också. Men ahh, jag har ingen inspiration!

Jag har några recept som jag liksom jämt kör med, vegetarisk lasagne (när jag orkar, det är liite för jobbigt), pasta med någon sorts sås på matlagningsgrädde, fisk och potatismos..
Min sambo Petter är väl inte heller någon hejjare på mat, så hjälp finns tyvärr inte att hitta där heller. Då blir det oftast förslag som stekt pasta med köttbullar, korv och stroganoff eller spaghetti och köttfärsås.
Sedan Valter föddes har liksom tiden och lusten för att försöka hitta nya recept försvunnit om möjligt ännu mer, så medan Valter har fått äta ekologisk barnmat så har det oftast blivit smidiga halvfabrikat till mig och Petter.
Nu känner jag att jag skulle vilja laga mat som Valter kan äta också, han börjar bli så pass stor nu att han vill smaka vår mat, och då är det ju en stor fördel om maten är något sånär nyttig. Bra för mig och Petter också kanske, som nog inte skulle må sämre av bättre mat.

Så, ni som råkar titta förbi min blogg då och då, har ni några tips?
Enkel mat, som inte innehåller tusen ingredienser, gärna vegetariskt men vi äter kött så det funkar det med. Vi är inte rädda för kolhydrater så maten får mer än gärna innehålla pasta, tis eller potatis.
Just bring it on!! :)

2 kommentarer:

  1. Sorry! Hatar att laga mat jag med och gar noll idéer..

    SvaraRadera
  2. turkisk linsoppa
    hej emelie! kom på att jag har ett till bra sopp recept, billigt och bra. JAg va väldigt skeptisk till denna rätt, som jag fick prova i sälen, för jag gillar inte linser och böner och sånt krafs, men denhär känns nästan som de är kött i. De blir lite som en gryta, servera till nybakat bröd, gärna med vitlök i. Hoppas ni vågar prova!

    Ingredienser:

    Olivolja
    1 normalstor lök
    200g röda linser (ett halvt paket)
    2 burkar krossade tomater (tror att det är typ 1,5 paket)
    3 morötter
    2 potatisar
    2 grönsaksbuljonger (eller 3, efter behag helt enkelt :))
    Timjan
    Vitlök
    Vatten

    Börja med att fräsa löken i mycket olivolja. När den "mjuknat" häll i linserna. Stek i 3-4 min. Häll i de krossade tomaterna och ca en halv liter vatten. Tillsätt de två grönsaksbuljongerna och mycket timjan. Nu häller du i morötterna och potatisen som du skalat och hackat i "tärningar" och låter koka i ca 40-50 min. (Ha i så mycket vatten så att morötterna och potatisen täcks. Men soppan skall fortfarande vara "krämig").
    När potatisen och morötterna har börjat mjukna och det är ca 5 min kvar så pressar du i 2-5 vitlökar. Servera med färsk citron och vitt bröd.

    smaklig spis!

    //Sofie Brangenfeldt

    SvaraRadera