18 augusti 2011

Bobo







Förra veckan var jag och fotade den här killen, Bobo. Värt att nämnas är att Bobo är en riktig superhjälte som föddes i v 25 (rätta mig om jag har fel Jenny), och ändå lyckats bli så stor o stark som han är idag.
Hans mamma Jenny har en jättefin blogg, där du kan följa deras resa: http://eketorp.blogg.se/


Och så till min egna bebis, som fortfarande är i magen. V 32 nu, 8 more to go. Det är nu man verkligen börjar fundera, vända o vrida. Barnvagnen är beställd, och det blev en NY. Jag skulle ju för aldrig i världen köpa en NY barnvagn. Vad hände egentligen? Vart har alla sunda recycling-ideér tagit vägen?
Kan ha med graviditetshormoner att göra, men helt plötsligt hittade vi inte en enda begagnad barnvagn som skulle passa oss. Den ska fungera bra att gå med i skogen, den ska vara stadig så att jag kan ha två hundar bredvid, den ska vara stilren (inte en massa ryschpysch) och den ska vara säker.
Så läste vi ett barnvagnstest och hittade den här vagnen, Kronan, som råkade vara bäst i test och samtidigt inte vara allt för dyr. Så, efter att ha läst om och tittat på den här vagnen var det i princip omöjligt att hitta en begagnad som var lika bra.
Så nu blir det en ny. Jag tröstar mig själv med att skötbord, spjälsäng, vagga och en hel del kläder är begagnade. Då känns det lite bättre!
Men vilka dilemman man ställs inför som förälder. Det här med könsroller till exempel. Ingen vill väl avsiktligt sätta sitt barn i ett fack, den gulliga lilla prinsessan vs den hårda blåklädda killen, eller? Jag har varit helt inne på att försöka undvika de mest könsstereotypa klädesplagg ända till jag läste en artikel om färgen rosa. Tydligen ser trenden idag ut så att småbarnsföräldrar i storstäderna inte vill använda rosa på sina barn för att det tyder på "dålig smak" och "lägre klasstillhörighet". Och sån vill jag ju absolut inte vara!
Kanske borde köpa några rosa plagg ändå? Har kommit på mig själv med att nästan bara ha handlat neutrala färger på kläderna, vitt, grått, grönt.. Beror det på att jag vill vänta o se vad det blir för kön, eller beror det helt enkelt på att jag inte är en person som är speciellt förtjust i färgstarka saker?

En viss press är det ju ändå, det här med att få barn. Men det bästa är, antar jag att försöka köra sitt eget rejs och det som känns bäst i hjärtat (och plånboken).

Ha en fin kväll, själv ska jag drömma vidare om rosa och blåa bebisar. /Emelie

3 kommentarer:

  1. Kattis har säkert lite rosa som du kan få ta över :P
    Men...nu blev jag ju jättenyfiken på vagnen. Bild? :)

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder på mina älsklingar!!! :) Du är riktigt duktig Emelie!! Det där med könsroller finns det så mycket tankar och åsikter om! Jag tycker dock att det är skillnad på kille och tjej och att man absolut kan visa det på kläderna ;) Men viktigast av allt e ju att den lille har sköna kläder ( vare sig rosa eller blått) :) Spännande att du inte har så långt kvar nu till din/er lille! :) Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket! :) Ja det är ju så himla svårt det där,, och det ÄR ju faktiskt lite skillnad på killar o tjejer. Men bara rosa är ändå inte riktigt min grej så det kommer nog bli ganska mycket neutralt ;) Tills bebisen börjar bestämma själv och BARA vill ha rosa kläder, haha!
    Okej, Josse, bara för att du vill se så tänker jag lägga ut en bild på vagnen!

    SvaraRadera